June 28, 2021

Despre Industriile Creative – Cinematografie

Ultimul articol care închide seria Industriilor Creative este dedicat cinematografiei, supranumită cea de-a șaptea artă, și cu un istoric impresionant, prima proiecție având loc la Paris, în 1895, cu aparatul Fraților Lumière. Acel moment a devenit unul emblematic, prevestind un traseu fulminant pe care industria cinematografică urma să îl parcurgă.


Fiecare decadă a dus ceva nou în materie de cinematografie – de la dezvoltarea tehnică și producții din ce în ce mai complexe, la marii cineaști și actori ce urmau să devină reale referințe. Și la nivel conceptual, filmul a trecut prin diferite perioade de tranziție marcante, de la Expresionismul German, la Noul Val Francez, Neorealismul Italian, Noul Val Românesc șamd.


În România, filmul a fost puternic influențat de perioada de cenzură comunistă, urmată de o altă perioadă greoaie, de tranziție a anilor ‘90, însă care anticipa o turnură foarte clară – aspect apărut odată cu cineaștii care au propus o schimbare totală de paradigmă. „Marfa și banii” (Puiu, 2002), printre câteva alte pelicule, urma să schimbe radical modul de raportare asupra cinemaului, transmițând în mod autentic o lume identificabilă, prin situații de viață expuse în mod realist și printr-o liberă exprimare la nivelul limbajului.


Industria cinematografică la momentul actual s-a dezvoltat considerabil, însă în România, e în continuare e un domeniu problematic – există posibilitatea unor încasări uriașe, mai ales în urma co-producțiilor, însă lipsind sprijinul financiar din partea statului, și anume fondul cinematografic blocat încă din 2019, s-au produs schimbări majore. Implicit, odată și cu contextul actual de pandemie, platforme VOD precum Netflix și HBO au fost singurele și cele mai populare metode de a consuma filme – serialele americane au câștigat, cu precădere, și mai mult teren. În ultimul an, la nivel european, s-au înregistrat venituri de 11,6 miliarde de euro în urma consumului VOD.

Estimativ, 300 de milioane de dolari este suma pe care producțiile de film și de televiziune ar fi putut să o aducă în România, blocată însă la Ministerul Economiei, fără niciun rezultat în urma solicitărilor adresate de către producători. În ciuda acestor aspecte ce îngreunează la nivelul țării toate procesele de producție, în continuare se fac eforturi considerabile de a menține cât mai vie industria cinematografică, ce reprezintă poate unul dintre cele mai complexe și ample subiecte – o industrie bine delimitată în două direcții interconectate – latura artistică și cea pragmatică. De asemenea, este un mediu constant emergent, în care antreprenorii din Industriile Cultural-Creative își pot manifesta abilitățile artistice și tehnice.

TransylvanianMoviePreneurs este un proiect de educație antreprenorială în domeniul Industriilor Creative și Culturale.