
Antreprenorii răspund: Cum îmi deschid o afacere în sectorul creativ?
În cadrul proiectului nostru, am organizat evenimentul „Cum îmi deschid o afacere în sectorul cultural? Antreprenorii răspund.”, pe care îl poți viziona aici. Am stat la povești cu 4 antreprenori din diverse domenii creative, unde am discutat despre experiențelor lor ca și antreprenori culturali, zidurile de care s-au lovit și sfaturi pentru următorii antreprenori care doresc să își deschidă o afacere în acest sector.
Florin Moroșan ne transmite că, deși nu are o rețetă a succesului, el vrea să se adreseze celor care nu au încă curajul să înceapă ceva, celor care caută acea poveste pe care să o transforme în realitate și cum să facă primul pas. Florin a fost cel care a fondat și coordonat, timp de 6 ani, asociația care a reprezentat orașul Cluj Napoca pentru titlul de Capitală Culturală Europeană 2012, distincție pe care, din păcate, a pierdut-o. În încercare a a-și canaliza energia către altceva a început să meargă pe zona de arte plastice, fiind încurajat de talentul la desen pe care îl poseda. Pentru că i se părea interesant, a ajuns la lucrul cu lemnul, deși nu știa foarte multe despre cum se lucrează cu acest material. A trebuit să o ia de la zero, să învețe și părțile mai practice ale afacerilor, lucru pe care a reușit să îl facă în aproximativ un an. Fiecare produs a fost o încercare nouă de a descoperi ceva despre ce trebuia făcut practic cu materialele, fiecare proces fiind unul de învățare. După doi ani, au reușit să scoată pe piață produse finite cu garanție, toate produsele realizate fiind făcute din lemn recuperat, din gaterele din zona Maramureșului.
Sfatul lui pentru antreprenori este: încercă să faci ceva ce nu crezi că vei putea face și Să aveți ambiție, poate să devină o virtute.
Află mai multe despre afacerea lui Florin aici: https://bit.ly/3PQaOPf.
Ciprian Beldean și-a început cariera la o firmă de jocuri din California, la întoarcerea în România, a început un studio de ilustrații și animații în 2008 ajungând în 2022 până la 500 de clienți. În 2018, a pornit propriul produs inedit, o reinterpretare a poveștii lui Fram, Ursul Polar pentru preșcolari, cu un final mai fericit, pe care își doresc să îl transforme într-un punct de reper pentru copii. Dintr-un eșec la firma de jocuri, Ciprian a învățat și a aduna în jurul lui o echipă de tehnicieni pricepuți, ca să echilibreze lipsa de cunoștințe de ilustrare și animație cu cunoștințele lui de administrarea a afacerilor, obținute din facultate. Studioul lui are acum 20 de angajați și pasul lor următor pe care doresc să îl facă este să se stabilească pe piață cu produsele lor, la care să își păstreze drepturile de autor, să nu mai ofere servicii pentru alți.
Sfatul lui pentru antreprenori este: în orice business sunt 3 categorii: profesioniști tehnicieni, managerul și visătorul – dacă le ai pe toate, atunci ai un business și Să ai încredere în ceea ce faci și răbdare.
Află mai multe despre afacerea lui Ciprian aici: https://deveostudio.com/.
Traseul profesional a lui Florin Pop a început în 1997, când nu existau în România profesii precum trainer, mentor, poate doar șefi buni de la care să te inspiri și să furi meserie. A avut mereu o admirației pentru cei care își asumă riscuri și aleg calea independentă a antreprenorialului și își pun toate resursele de care dispun în proiecte în care cred. Ca să adune experiență să îi ajute pe alți în dezvoltarea afacerilor lor, Florin a trecut la rândul lui prin postura de angajat pe diferite posturi și în cât mai multe proiecte. A lucrat cu primi antreprenori din România pe postul de asistență și consultanță pentru IMM-uri din cadrul ADR Nord-Vest, unde a ajutat la dezvoltarea proiectelor și obiectivelor lor. S-a angajat în instituții financiare, precum centrala Băncii Transilvania și a participant el însuși ca și cursant la cursuri de trening și mentorat. Primul business l-a început în 2004. De asemenea, Florin a lucrat în numeroase proiecte ca și trainer pentru dezvoltarea competențelor antreprenoriale și și-a asumat această pălărie de mentor, după 20 de ani de experiență.
Astăzi, Florin lucrează ca și mentor, trainer și investitor cu viitoarele generații de antreprenori. Când își alege persoanele cu care să lucreze, spune că este foarte important pentru el profilul persoanei și echipei cu care lucrează, analizează nu doar antreprenorul ci și echipa pe care acesta a strâns-o lângă el de la angajați la contractori independenți, la competențe complimentare și capabilitățile se completează în parcursul afacerii. Este important pentru el, să rezoneze și cu idea afacerii, să îl inspire și să creadă ca poate influența pozitiv comunitatea fie pe verticală, fie pe orizontală. Și bineînțeles să considere că poate aduce o plus valoare antreprenorului și afacerii în sine.
Sfatul lui pentru antreprenori este: Să aveți viziune pe termen lung, o perspectivă tactică și adaptabilitate!
Află mai multe despre Florin aici: https://bit.ly/3MZiH3i.
Mihai Matei ne transmite, în primul rând nu experiența lui antreprenorială, ci importanța pe care educația, în special facultatea a avut-o în parcursul lui. În cazul lui, se ocupă exact cu ce a fost școlit să lucreze – arhitectură și urbanism. După terminarea studiilor a identificat o nevoie pe piață a marilor investitori deci, în 2006 a început cu un proiect pilot în care făcea machete și vizualizări de arhitectură pentru aceștia. Aceste conexiuni l-am ajutat mai departe să își dezvolte și diversifice afacerea, devenind unul dintre cei mai căutate birouri de arhitectură. În ultimii ani a pivotat în domeniu și și-a deschis afacerea și către partea de construcții, nu doar de proiectare.
Sfatul lui pentru antreprenori este: în aceste vremuri ierarhiile se schimbă, deci step in and fill the gap.
Află mai multe despre afacerea lui Mihai aici: .
Proiect finanțat prin Granturile SEE 2014-2021 în cadrul Programului RO-CULTURA.