Despre Industriile Creative – Publicitate
„There is no such thing as bad publicity”. Publicității îi revine următorul articol din cadrul seriei Industriilor Creative, un domeniu amplu de analizat, într-o continuă diversificare a procesului prin care operează. În mod cert este un departament creativ complex, care, pe de-o parte contribuie semnificativ la schimbările socio-economice globale, însă pe de cealaltă parte, poate fi și un instrument controversat, cu o puternică persuasiune la nivelul consumatorului. Etica rămâne unealta esențială în cadrul acestei zone creative care provoacă și are ca scop promovarea de bunuri, servicii, produse, idei, vânzarea lor și aducerea în atenția consumatorului.
Publicitatea este o arie extrem de vastă și se împarte în multiple paliere în funcție de corespondentul direct pentru care se realizează promovarea (clientul), dar și de consumatorul final căruia i se adresează. Există diferite unelte la dispoziție încât informația să ajungă eficient și cu impact către consumatorul final – prin publicitate de informare, de poziționare, comparativă, de tipul star system (în cazul publicității online, influencers), de tip testimonial, de tip endorsment, instituțională. Există bineînțeles și celebrul tip de publicitate negativă (aspect demonstrat imposibil), care printr-o serie de negații și de aparente anti-campanii, reușește să atragă publicul.
Canalul mediatic este o altă componentă esențială în cazul publicității; în funcție de acest aspect, reclamele se pot clasifica în spoturi pentru televiziune, pentru cinematograf, radio, layout-uri de presă, panouri, bannere etc. Însă, probabil în ultimul an, mai mult ca oricând, publicitatea online cu tot ce presupune aceasta (instrumente, unelte, strategii) a fost mediul cel mai de impact în raport cu consumatorul final – mai ales prin intermediul rețelelor sociale, Facebook, Instagram, Twitter – de la colaborări cu influenceri, la organizarea de giveaway-uri, endorsment șamd.
În 2019, conform monitorizărilor realizate de „Forbes România”, cifra cumulată de afaceri a celor 48 de agenții de creație și de strategie de comunicare ajunsese la 131,8 milioane de euro, în scădere față de anul precedent, acumulând un profit net de 8,68 milioane de euro. Google Adwords, SEO, Social Media Marketing, Content Marketing, Video Marketing sunt câteva dintre modalitățile prin care publicitatea online funcționează și este în plină ascensiune cu atât mai mult în contextul recent mondial.
TransylvanianMoviePreneurs este un proiect de educație antreprenorială în domeniul Industriilor Creative și Culturale.