May 7, 2021

Despre Industriile Creative – Publishing

Publishing-ul (publicare/publicații) este o altă ramură activă din grupul Industriilor Creative pe care o abordăm în cadrul acestor articole, fiind mai ales acum, în plin context de digitalizare, într-o pantă ascendentă.

În mod tradițional, publishing-ul este aria prin care literatura, muzica și orice conținut activ ajunge către public spre vânzare sau în mod gratuit, iar termenul se referă cu precădere la distribuția printului (ziare, reviste etc). Însă, în context digital, și această zona a „suferit” o transformare majoră prin apariția e-book-urilor și mai ales, a tuturor publicațiilor apărute în mediul online (de la reviste, ziare, la bloguri, website-uri).

Industria comercială de publishing cuprinde atât o serie de titani precum Reuters și alte conglomerate multinaționale, dar și sute și zeci de independenți. Există și în cazul României, o serie de publicații de impact, care au devenit din ce în ce mai vizibile în ultimii ani pentru conținutul produs diversificat – Scena Nouă, Casa Jurnalistului, Decât o Revistă, Recorder, Igloo, Observator Cultural, Sub25 șamd, publicații de cele mai multe ori, autosusținute. În cazul publicațiilor mari, există o serie de edituri care au acaparat piața românească, cum ar fi Humanitas, care funcționează în continuare prin procese tradiționale de vânzare.


Însă, palierul online este cel ofertant în acest moment, mai ales prin modul în care reușește să ajungă în mod gratuit la consumatorul final. Platforme precum Scribd au reprezentat întotdeauna o alternativă optimă pentru consumatori, fiind ușor accesibilă și de cele mai multe ori, în totalitate gratuită, oferind acces direct abonaților.


Publishing-ul în era online-ului este o plajă ce încetează a mai fi nișată tocmai prin varietatea pe care o oferă. La momentul actual, încă blogul se menține pe o poziție importantă în rândul cititorului, fiind și acela „merge-uit” cu platformele de socializare online.

Așadar deși publishing-ul online se îndepărtează uneori radical de cel tradițional (perceput fiind într-un mod mult mai light), aduce beneficii considerabile la nivelul informației, ușor accesibile, oferind oricând și alternativa altor publicații, sporind capacitatea consumatorului de a compara și de a alege locul și modul de exprimare optim pentru acesta.

TransylvanianMoviePreneurs este un proiect de educație antreprenorială în domeniul Industriilor Creative și Culturale.