Despre proiect si etapele acesteia
I. DESPRE PROIECT
„Transylvanian Moviepreneurs” este un proiect cultural implementat de către partenerii Fundația Civitas pentru Societate Civilă Cluj, 23 FILM și PROJECTS ehf – Islanda în cadrul programului de finanțare RO-Cultura, perioada septembrie 2020 – decembrie 2021. Proiectul este finanțat prin Granturile SEE 2014-2021 în cadrul programului RO-CULTURA.
Acest proiect de educație antreprenorială este unul destinat tinerilor profesioniști care activează în industriile culturale și creative, iar obiectivul principal este acela de a crea conexiuni între specialiști de top și antreprenori din industriile creative, cu accent asupra modelelor de business din mediul antreprenorial.
Proiectul are ca obiectiv general dezvoltarea ecosistemului cultural-creativ prin dezvoltarea cunoștințelor profesioniștilor în domeniul antreprenoriatului cultural, film și cooperare culturală. Obiectivele specifice sunt: crearea de locuri de muncă și consolidarea cunoștințelor/expertizei prin schimb de experiență, job shadowing și mentorat cu partenerul din Islanda. Proiectul își propune: crearea a 10 locuri de muncă și consolidarea cunoștinţelor a 5 experți din echipa de proiect prin schimbul cultural de experienţă cu partenerul din Islanda, dezvoltarea competenţelor antreprenoriale pentru peste 40 de profesioniști din sectoarele culturale și creative, întărirea competenţelor specifice a 18 profesioniști din industria filmului. Nu în ultimul rând, focusul va fi asupra facilitării accesului indivizilor la cultură și dezvoltarea publicului pentru cel puţin 700 de persoane prin crearea și diseminarea unui scurtmetraj referitor la minorităţi sociale, etnice, culturale, sexuale, religioase.
Grupul țintă al proiectului este reprezentat de tineri profesioniști între 20-35 de ani, activând în domeniul televiziunii și cinematografiei, artelor vizuale, jurnalismului, editării video, implicați în programul de formare antreprenorială și în etapa ce vizează bootcamp-ul de creație. Parte din grupul țintă se va regăsi și publicul larg căruia i se adresează difuzările filmului produs în bootcamp. Mai mult, beneficiarii direcți ai proiectului sunt profesioniştii din sectorul industriilor culturale şi creative care doresc să-şi dezvolte competențele în domeniul creativ şi antreprenorial, iar beneficiarii finali sunt reprezentați de publicul interesat în consumul de activități culturale. Mai precis, mai mult de jumătate dintre reprezentanții industriilor creative care au completat chestionarul nostru studiază sau lucrează în județul Cluj.
Așadar, proiectul este compus din următoarele 4 etape – vizită de lucru; training de antreprenoriat cultural; bootcamp de film; caravana de promovare și diseminare a scurtmetrajului realizat.
Proiectul „Transylvanian Moviepreneurs” a fost demarat în cadrul unui eveniment de lansare realizat pe platforma Zoom, în data de 15 octombrie 2020 la care au participat peste 60 de antreprenori români. În cadrul acestui eveniment online au fost dezbătute următoarele subiecte – introducerea și prezentarea generală a proiectului; prezentarea partenerilor; prezentarea conceptelor de cursuri de formare antreprenorială și intraprenorială și prezentarea conceptului activității de bootcamp. Lansarea evenimentului a presupus o primă interacțiune cu mediul antreprenorial, prin intermediul căruia participanții au avut discuții axate atât asupra temelor ce privesc modelele de business, cât și asupra unei reconfigurări a acestor modele.
II. ETAPELE PROIECTULUI
STUDY VISIT – acestă etapă presupune derularea unei vizite de studiu a partenerilor proiectului în Islanda, țara parteneră. Vizita de lucru este esențială în desfășurarea întregului proiect pentru a genera brainstorming, schimb de experiențe, documentare și job shadowing. Scopul acestei vizite este atât traversarea unui proces ce presupune un schimb de experiențe culturale și de business, cât și implementarea unor noi viziuni și perspective în mediul antreprenorial local. Prin intermediul acestui pas proiectul va beneficia de plus valoare în urma preluării și adaptării unor noi modele de business, pe care le vom regăsi în țara parteneră. Mai mult, un alt obiectiv esențial este focusat asupra faptului că 5 profesioniști vor avea șansa de a-și îmbunătăți competențele în urma acestei vizite de studiu în Islanda. Acest schimb de experiențe antreprenoriale și culturale vor consolida relațiile bilaterale prin observație, interacțiuni, vizite la entități cu profil cultural-creativ, înțelegerea procedurilor, a politicilor aplicate și a bunelor practici în domeniul cultural-creativ din Islanda, relații ce vor fi menținute și după finalizarea proiectului.
TRAINING DE ANTREPRENORIAT CULTURAL – această etapă presupune derularea de cursuri de antreprenoriat/intraprenoriat pentru profesioniști din industriile creative. Această etapă este una esențială în desfășurarea proiectului de antreprenoriat cultural contribuind la diseminarea de informații aplicate din partea unor traineri specializați în domeniul de business. Trainerii vor propaga propriile cunoștințe asupra modalităților și strategiilor de realizare a unui plan de afaceri, a unor strategii de business, a unor strategii ce privesc educația financiară și nu în ultimul rând, în ceea ce privește conturarea unor noi perspective de business. Valoarea adăugată a acestor programe de formare antreprenorială este dată de metodele de design thinking ce vor fi folosite.
BOOTCAMP DE FILM – această etapă presupune realizarea unui bootcamp de film destinat tinerilor profesioniști din industria filmului. Traineri de top din industria cinematografică românească (regizor, director de imagine, editor, producător și acting coach) vor îndruma și participa îndeaproape la demersul acestei etape, ce are ca finalitate producția unui film de scurtmetraj, realizat în 12 zile. Bootcamp-ul va fi împărțit de asemenea în 5 sub-categorii–regie/scenaristică; imagine; montaj și sunet; producție; actorie. Cursanții vor fi distribuiți la rândul lor în grupe și vor parcurge 4 zile de cursuri teoretice și practice alături de traineri, urmate de către un pitch și un casting. Perioada următoare se vor implementa etapele de pre-producție, producție, post-producție și screening a viitorului scurtmetraj. Tematica scurtmetrajului va fi focusată asupra minorităților etnice, religioase, sexuale, sociale și culturale, iar rezultatele acestei etape vor fi diseminate în ultima zi a bootcamp-ului, destninată screening-ului, dar și ulterior, în mediul online și în festivaluri dedicate. Mai mult, scopul acestei etape este consolidarea competențelor specifice a 18 profesioniști din industria filmului și atragerea a minimum 700 de participanți la activitățile culturale de vizualizare a fimului produs în bootcamp-ul din proiect.
CARAVANA DE DISEMINARE a scurtmetrajului – ultima etapă implică diseminarea rezultatelor proiectului „Transylvanian Moviepreneurs”, respectiv a scurtmetrajului realizat și va presupune un tur de promovare în 5 orașe din România. În cadrul acestei etape vor avea loc proiecții, însoțite de scurte Q&A-uri, discuții, dezbateri și promovarea proiectului în eventualitatea replicării acestuia.
Prin urmare, „Transylvanian Moviepreneurs” reprezintă un proiect complex și de impact pentru consolidarea mediului antreprenorial cultural. Nevoile grupului țintă vor avea ca răspuns activitățile propuse, dar și networking-ul pe care ne propunem să îl dezvoltăm, atât între partenerii proiectului prin intermediul vizitei de lucru, cât și prin prisma stabilirii unui dialog între trainerii de succes și tinerii profesioniști. Prin intermediul celor 4 etape principale, proiectul își propune să ofere o nouă abordare a mediului antreprenorial cultural prin strategii și metode de lucru, vizite de studiu, cursuri de business și nu în ultimul rând, un bootcamp de film sprijinit de profesioniști de top din industria cinematografică românească, bootcamp a cărui finalitate este producția unui film.