Despre Industriile Creative
Incepem azi o serie de articole, in scopul de a va aduce la cunostinta, informatii generale despre Industriile Creative si Culturale si impactul pe care acestea il au asupra noastra la nivel socio-economic.
Nu putem incepe seria aceasta de articole, fara sa oferim o definitie generala a acestor industrii, cat si o catalogare a lor.
Intr-o definitie comuna mai multor autori, Industriile Creative cuprind activitati legate de crearea, producția și/sau distribuția de bunuri și servicii creative, precum și integrarea acestora în alte sectoare.
Conform Organizației pentru Educație, Știință și Cultură a Națiunilor Unite (UNESCO), organizația internațională care a contribuit semnificativ la definirea și măsurarea industriilor creative, termenul se referă la industriile care combină creația, producția și comercializarea de conținuturi creative. Acestea sunt în mod obișnuit protejate de drepturi de autor și poate lua forma unor bunuri sau servicii foarte diverse de la meșteșuguri la arta culinară și de la festivaluri etno la emisiuni de radio, chiar diferite concepte de petrecere a timpului liber.
Definitia cea mai apropiata de viziunea noastra, am regasit-o in abordarea Guvernului Marii Britanii: “INDUSTRIILE CREATIVE” sunt acele industrii care isi au originea in creativitatea, talentul si propseritate prin generarea si exploatarea proprietatii intelectuale”.
Domeniile Industriilor Creative cuprind urmatoarele arii de activitate:
- Publicitate
- Arhitectura
- Arte si Piata de Arta
- Mestesuguri
- Design
- Moda
- Film, Video si Fotografie
- Software si Computer Games
- Muzica, Arte Vizuale si Performing Arts
- Publishing
- Televiziune
- Radio
La ora actuala, impartirea de mai sus, este viziunea generala asupra acestor industrii asa cum este ea perceputa la nivel European si in alte cateva centre puternic industrializate.
Conceptul de Industrii Creative a fost definit pentru prima data in Australia, la inceputul anilor 90’, ulterior fiind preluat si popularizat de catre guvernul laburist din timpul lui Tony Blair.
La nivel European, tari precum Franta, Germania, Spania cat si tarile nordice, investesc sume importante in aceste Industrii, recunoscand importanta acestor sectoare. La nivel national, Romania a facut pasi importanti in sensul dezvolatrii acestor industrii, intr-o prima faza incluzand aceste sectoare in documente de politica publica, ulterior dezvolatand o strategie nationala de incurajare a companiilor care actioveaza in aceasta zona printr-o serie de fonduri si grant-uri nationale si europene.
Proiectul #TransylvanianMoviePreneurs, urmareste cresterea competitivitatii antreprenoriatului in sectoarele Culturale si Creative, contribuind atat calitativ cat si cantitativ la cresterea intitiativelor din domeniile mai sus mentionate.
#TransylvanianMoviePreneurs este un proiect de educatie antreprenoriala in domeniul Industriilor Creative si Culturale.
Promotorii acestui proiect sunt Fundația Civitas pentru Societatea Civilă, 23 FILM și PROJECTS – Islanda.
Proiectul este finanțat prin Granturile SEE 2014-2021, în cadrul Programul RO-Cultura de Ministerul Culturii prin Unitatea de Management a Proiectului (UMP).