Despre Industriile Creative – Piața de artă
Piața de artă este o altă zonă de interes pe care o vom aborda în acest nou articol din seria Industriilor Creative – acel „loc” unde cumpărătorii și vânzătorii se intersectează cu scopul tranzacționării operelor de artă, cu precădere, aspect asupra căruia ne vom axa în acest articol.
Modul economic pe care piața de artă activează este unul care analizează mai mult decât cererea și oferta, se bazează pe previziuni de marketing și fel și fel de strategii – fiind o piață deloc transparentă, vânzările nefiind unele accesibile și publice, de cele mai multe ori.
În ceea ce privește piața românească de artă în 2020, cele mai importante 10 tranzacții prin licitație rezultă o medie de 116.250 de euro, o creștere substanțială față de anii precedenți, conform Casei de Licitații Artmark, creștere în mod evident datorată exploziei online-ului în noul context mondial și a achizițiilor masive prin intermediul platformelor digitale.
Cei mai importanți pioni prezenți pe piața de artă din România, la nivelul caselor de licitație sunt: Alis, Goldart, Artmark și Lavacow, cărora li se adaugă adaugă case locale precum Quadro în Cluj şi Pal în Miercurea Ciuc. Quadro (Cluj) a fost înființată în 2008 și tranzacționează artiști români sau maghiari din Transilvania. Printre principalele vânzări ale anului 2016 au fost: ,,Cluj – vedere de pe Someș“, Antal Andor Fulop (13.000 euro), ,,Biserica lui Matia Corvinul”, Antal Andor Fulop (3.900 euro), ,,Lumini pe o casă băimăreană”, Oszkar Nagy (3.500 euro). Însă, în ultimii ani, Galeria Quadro s-a focusat pe o activitate galeristică, promovând artiștii locali, fie la nivelul expozițiilor fotografice sau a găzduirii lucrărilor unor tineri artiști plastici.
În ceea ce privește structura pieței de artă, se poate aprecia estimativ (conform Artmark) că cca. 65% din piața actuală românească de artă circulă prin licitație publică, versus cca. 35% prin galerii, dealeri și târguri de artă. Galeriile acoperă un procent estimativ de 25% din piața de artă, majoritatea dintre acestea axându-se tocmai pe promovarea artei contemporane, o altă piață în creștere.
La nivelul vânzărilor, în topul picturii contemporane a fost adjudecată lucrarea “Christ” a lui Adrian Ghenie pentru 125 mii euro în Licitația de Toamnă Artmark 2016 (recordul artistului în piața românească de artă, dar și nu acela în piața internațională, care este de 70 de ori mai mare).
TransylvanianMoviePreneurs este un proiect de educație antreprenorială în domeniul Industriilor Creative și Culturale.